Gepubliceerd op Zorgaanzet.nl
Veranderen gaat niet vanzelf, ook niet binnen de sector zorg en welzijn. Om verandering mogelijk te maken hebben organisaties behoefte aan voorlopers en verbinders: Innovatie Ambassadeurs.
Gilde Bedrijfsopleidingen en Vista College bieden beide de opleiding tot Innovatie Ambassadeur aan, speciaal voor zorg- en welzijnsorganisaties. UniK, een organisatie die zich richt op jeugdhulp en WMO-ondersteuning, heeft ervoor gekozen om medewerkers deze opleiding te laten volgen.
“Innovatie gaat echter verder dan het inzetten van technologie. Het gaat ook over: Hoe kunnen we ons werk beter doen? Hoe kunnen we meer samenwerken? Hoe kunnen we resultaten meetbaar en aantoonbaar maken? Want dat zijn de uitdagingen waar we voor staan binnen de zorg.”
Beeldbellen
‘Iedereen doet mee. Dat is onze visie en dat betekent dat wij het ook mogelijk moeten maken voor iedereen om mee te blíjven doen. De pandemie heeft aangetoond dat zorg niet altijd letterlijk achter de voordeur hoeft plaats te vinden. Met beeldbellen hebben we evengoed contact met een klant en blijken gesprekken vaak ook effectiever te verlopen. Het lukte ons in een aantal gevallen om de klant beter in zijn of haar kracht te zetten door de letterlijke afstand. Dit heeft beide partijen geleerd dat een deel van de zorgverlening best op deze manier kan verlopen, ondanks de weerstand die dit vooraf opriep. De ideale situatie bestaat uit echter uit een mix van online en ambulante zorg, ook wel blended care genoemd. Je ziet hier dat een stukje technologische innovatie leidt tot kwaliteit en een verbeterde arbeidsproductiviteit. Innovatie gaat echter verder dan het inzetten van technologie. Het gaat ook over: Hoe kunnen we ons werk beter doen? Hoe kunnen we meer samenwerken? Hoe kunnen we resultaten meetbaar en aantoonbaar maken? Want dat zijn de uitdagingen waar we voor staan binnen de zorg. We moeten meer ondersteuning bieden, maar tegelijk de zorg betaalbaar houden. We kampen met krapte op de arbeidsmarkt en onze opdrachtgevers, gemeentes, willen tastbare resultaten zien.’
Goed gevulde rugzak
Innovatie is binnen UniK al stevig ingebed, in alle lagen van de organisatie. UniK werkt met zelf-organiserende teams, die dicht bij de klant staan en de wijken goed kennen. ‘Binnen deze teams werken collega’s die het leuk vinden innoverend bezig te zijn. Zij durven buiten de kaders te denken. Deze Key Users Innovatie, zoals wij ze noemen, hebben deze rol naast hun zorgtaken. Zij halen ideeën op binnen de organisatie en zijn tevens sparringpartner voor collega’s èn mij. Andersom helpen zij ook hun team te enthousiasmeren bij de implementatie van nieuwe ontwikkelingen. Met de opleiding tot innovatie ambassadeur, willen wij hen hiervoor een goed gevulde rugzak meegeven.’
Samenwerkingspartners
UniK koos voor de opleidingsmogelijkheden van Gilde Bedrijfsopleidingen. Beide partijen kennen elkaar goed en werken veel samen. ‘Gilde klinkt degelijk, een beetje als een ambacht. Ik vind hen echter juist heel innovatief. Standaard past niet bij hen. Wij zijn echt samenwerkingspartners die op zoek gaan naar mogelijkheden voor onze klanten.’ Een voorbeeld hiervan is de praktijkverklaring. ‘Onze klanten van de dagbesteding hebben de mogelijkheid tot het behalen van deelcertificaten, toegespitst op hun talenten en mogelijkheden. Dat opent deuren voor deze doelgroep, die voorheen gesloten bleven.’
Aan organisaties die met innovatie aan de slag willen heeft Janneke, naast de tip om eens bij een collega organisatie te gaan kijken, een heldere boodschap: ‘Gewoon doen! Klein beginnen, uitproberen en concrete resultaten laten zien. Maar vooral: luisteren naar je mensen die het dichtst bij de klant staan en het verschil maken!’
Het originele artikel van zorgnet vind je hier