Unik Over UniK Actueel Mooie samenwerking helpt vso-leerlingen verder
5 feb 2021

Mooie samenwerking helpt vso-leerlingen verder

De convenant partners hebben hun handtekening gezet onder de ambitie om een doorlopende route voor  vso-leerlingen richting Beschut Werk (of een andere toekomst) te realiseren. Dit is bedoeld voor leerlingen die les krijgen op de Mikado of de Marwindt en woonachtig zijn in de regio Cuijk, Grave, Mill.

Gepubliceerd op de site van IBN

De convenant partners hebben hun handtekening gezet onder de ambitie om een doorlopende route voor  vso-leerlingen richting Beschut Werk (of een andere toekomst) te realiseren. Dit is bedoeld voor leerlingen die les krijgen op de Mikado of de Marwindt en woonachtig zijn in de regio Cuijk, Grave, Mill.

Het is een vervolg op de succesvolle samenwerking in de regio Oss/Veghel waar sinds 2018 leerlingen van Hub Noord-Brabant stage lopen bij IBN. Daar zijn dezelfde partners bij aangesloten. Nu wordt deze uitgerold naar de regio Cuijk, Grave, Mill.

Door deze samenwerking kunnen we leerlingen in profiel 3 en 4 (SO/VSO) nog beter helpen in het maken van een juiste keuze voor arbeidsgerichte dagbesteding, of gesubsidieerde arbeid.

Het is voor jongeren van groot belang om goede werknemersvaardigheden aan te leren. Zodat ze kunnen meedraaien op de arbeidsmarkt. Dat leer je bij uitstek op een stageplaats met extra begeleiding en waar ruimte wordt geboden voor de ontwikkeling en te kunnen groeien in tempo. “We maken ze wereldwijs in de echte wereld.” Aldus grondlegger van Foooocus Jos Kersten.

De partners werken samen om tijdens de stageperiode in de praktijk te zien hoe het de leerlingen vergaat qua arbeidsvermogen, motivatie en begeleidingsbehoefte. Daarnaast maken de leerlingen en ouders kennis met de verschillende arbeidsmogelijkheden bij of via IBN. Is er extra begeleiding nodig in de thuis situatie? Dan pakt UniK dat op. Is een traject richting beschut werk het best passend? Dan adviseert het UWV over de aanvraag en is de gemeente al in een vroeg stadium betrokken bij de leerling. IBN kent de leerling al vanuit de stage, hierdoor kan iemand naadloos overstappen van school naar betaalde gesubsidieerde arbeid. Andere uitkomsten zijn ook mogelijk, zoals de stap naar regulier werk, dagbesteding of vervolg onderwijs.

De ondertekenaars hebben de wens uitgesproken om tussentijds te evalueren en weer bij elkaar te komen om te horen wat de ervaringen zijn. Het draait natuurlijk allemaal om de leerlingen. De eerste groep staat te popelen om te beginnen met hun stage.